Nov 25, 2021

Gramatura koszulek – co oznacza?


Wysoka jakość odzieży reklamowej świadczy o profesjonalizmie firmy, dlatego przy zakupie koszulek przedsiębiorcy zwracają uwagę na kilka czynników. Należy do nich, między innymi, gramatura materiału. Co dokładnie oznacza to określenie, a także czy ma największy wpływ na wybór produktu? Odpowiedź na to pytanie nie należy do prostych, niemniej postaramy się wyjaśnić tę kwestię.
Category: Blog
Posted by: admin

Wysoka jakość odzieży reklamowej świadczy o profesjonalizmie firmy, dlatego przy zakupie koszulek przedsiębiorcy zwracają uwagę na kilka czynników. Należy do nich, między innymi, gramatura materiału. Co dokładnie oznacza to określenie, a także czy ma największy wpływ na wybór produktu? Odpowiedź na to pytanie nie należy do prostych, niemniej postaramy się wyjaśnić tę kwestię.

Co to jest gramatura?

Co mamy na myśli, kiedy mówimy o gramaturze? Zgodnie z definicją to ciężar metra kwadratowego materiału wyrażony w gramach. Mówiąc obrazowo, można opisać ją jako wagę kawałka tkaniny o wymiarach 10x10 cm. Im wyższa gramatura, tym grubsza tkanina, z której powstaje dana odzież (np. t-shirt). Nie oznacza to jednak, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem dla zamawiającego będzie ubranie o wysokiej gramaturze. To wyłącznie pierwszy istotny element składający się na jakość koszulki. Poza nim trzeba pamiętać o pozostałych parametrach, począwszy od splotu oraz przeszycia, przez metodę barwienia, a skończywszy na rodzaju materiału.

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że najbardziej znaczący przy zakupie czynnik to indywidualne preferencje klienta. W zależności od celu, do którego zamierza wykorzystać gotowy produkt, może zdecydować się na wyższą bądź niższą gramaturę. Przykładowo, jeśli szukamy grubych, solidnie wykonanych koszulek, postawmy na wysoką gramaturę (w granicach 160-190 g). Do tej kategorii zaliczają się materiały na koszulki reklamowe przeznaczone do znakowania. Doskonale sprawdzają się w przypadku znakowania przy zastosowaniu druku DTG, haftu czy sitodruku. Ponadto zdają egzamin przy metodzie z użyciem folii flex, latex bądź flock. Z kolei kupujący, który potrzebuje przewiewnych, delikatnych oraz cienkich ubrań, będzie zainteresowany złożeniem zamówienia na koszulki o niskiej gramaturze (typu 120-150 g).

Jakie są rodzaje materiałów na koszulki?

Wciąż wiele osób wychodzi z założenia, że grubość materiału bezpośrednio przekłada się na jego jakość. Nie do końca odpowiada to prawdzie, ponieważ na klasę tkaniny oddziałuje o wiele więcej zmiennych. Wpływają na nią np. rodzaje materiałów na koszulki. Lepiej układa się na ciele, jak również lepiej wygląda odzież z naturalnych włókien, w tym z

bawełny, lnu, jedwabiu czy wełny. Do lepszych jakościowo półproduktów zalicza się też wiskoza, którą pozyskuje się naturalnymi metodami (mimo że sama należy do włókien sztucznych). Może mieć niższą gramaturę, ale będzie korzystniej prezentować się na figurze oraz dłużej cieszyć użytkownika.

Niższą jakością będzie charakteryzować się ubranie z włókien sztucznych, np. z akrylu albo poliestru. Posiadacze akrylowych koszulek narzekają na szybkie mechacenie oraz niską przepuszczalność powietrza. Skóra pod takim materiałem nie oddycha prawidłowo, prócz tego przy nawet lekkiej aktywności fizycznej pokrywa się wilgocią. Koszulka z akrylu nie zda egzaminu jako strój roboczy czy odzież reklamowa, nawet jeśli tkanina będzie mieć wysoką gramaturę.

100% cotton – czy zawsze to dobrze?

Wydawać by się mogło, że im naturalniejszy skład danego ubrania, tym lepiej. Im mniej sztucznych domieszek, tym wyższa jakość produktu. W większości przypadków można się z tym stwierdzeniem zgodzić. Bywa jednak tak, że owe sztuczne materiały spełniają określone funkcje i nie sposób tak łatwo zastąpić je naturalnymi. Przykładowo, ściągacze z domieszką elastanu na dłużej zachowują niezmieniony kształt w porównaniu ze ściągaczami 100% cotton. W odróżnieniu od czystej bawełny syntetyki nie wymagają prasowania, gdyż w ogóle się nie gniotą. Wykazują dużą odporność na rozciąganie, co sprawia, że producenci odzieży sportowej sięgają po nie chętniej niż po bawełniane odpowiedniki. Kolejny godny podkreślenia aspekt to brak ryzyka alergii w przypadku tkanin syntetycznych. Ponieważ nie uczulają oraz nie budzą zainteresowania moli, syntetyki nadają się dla alergików, którzy muszą przykładać olbrzymią wagę do zakupów swoich ubrań.

Gramatura bawełny oraz innych materiałów

Jak widać, na przyjemność użytkowania odzieży ma wpływ szereg czynników, nie tylko liczba włókien użytych w procesie produkcji. Nie zawsze ta większa ma przewagę. Jeżeli chcemy zamówić wysokiej klasy pościel, nie powinniśmy celować w jak najwyższą gramaturę. Możemy otrzymać komplet gruby, ale jednocześnie ciężki, sztywny czy niemiły w dotyku. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku ręczników. Im wyższa gramatura bawełny, z której zostały wykonane, tym lepiej wchłaniają wodę. Z drugiej strony, wolniej schną. Jeśli wybieramy się np. na wakacje nad morze, na plażę zabierzemy wariant o niższej gramaturze, który szybciej wysycha.

Na przykładach ręczników czy pościeli można w prosty sposób pokazać, że samo pojęcie gramatury to zbyt mało, aby dokonywać zakupów. To samo dotyczy odzieży reklamowej. Zamawiający powinien dobrze przemyśleć, na czym najbardziej mu zależy i dopiero na tym oprzeć swój wybór. Lekkie, przewiewne koszulki do pracy biurowej? Odzież szybkoschnąca dla drużyny sportowej? Czy może solidne stroje robocze dla ekipy remontowej? Każda z tych grup potrzebuje innego rodzaju ubrań, z inną gramaturą oraz pozostałymi parametrami.

ZAUFALI NAM